Kansalaisaloitteen sisältö
Esitämme, että hallitus valmistelee ja vie eduskunnan
päätettäväksi lainsäädännön, jolla kaikki kunnat velvoitetaan perustamaan
digitukipisteet alueelleen. Pisteiden verkon täytyy olla niin tiheä, että palvelut
ovat myös esikaupungeissa ja syrjäkylillä asuvien saavutettavissa.
Perustuslaki takaa kaikille
kansalaisille yhdenvertaisen kohtelun. Tämä ei toteudu, kun Suomessa on nyt
useita satoja tuhansia ihmisiä, digipudokkaita, jotka ovat täysin syrjässä digitaalisista
palveluista. Heidän lisäkseen tuhansille ihmisille digilaitteiden käyttö
tuottaa vaikeuksia. Lainsäädännön pitää taata, että kuntien tukipisteissä on
riittävä, vaitiolovelvollinen henkilöstö. Avustajien tehtävien tulee ulottua
asioitaan digitaalisesti hoitavan henkilön neuvomisesta siihen, että asiointi
hoituu teknisesti asiakkaan puolesta.
Avustajalla ei ole oikeutta puuttua asioinnin tai viestinnän
asiasisältöön, mutta hänellä on velvollisuus erityisesti viranomaisasioinnissa
tarvittaessa kertoa, minkälaisia tietoja ja liitteitä asiakirjojen
täyttämisessä tarvitaan.
Perustelut
Julkisen hallinnon päätöksillä
pyritään yhä suurempi osa asioinnista hoitamaan digitaalisesti. Digitaalisuus
lisääntyy nopeasti kaikilla elämän alueilla. Aloitteen tavoitteena on
lainsäädäntö, joka tuo digitaaliset palvelut kaikkien ulottuville ja pitää siten
kaikki kansalaisryhmät mukana yhteiskunnassa. Myös hallintolain periaatteiden
mukaan kansalaisille tulee antaa asiansa hoitamiseen neuvontaa.
Pääministeri Petteri Orpon
hallituksen ohjelmassa on kirjaus: ”Ehkäistään digisyrjäytymistä ja huomioidaan
eri käyttäjäryhmien tarpeet ja digitaalisten ratkaisujen helppokäyttöisyys.
Varmistetaan kasvokkain ja puhelimitse asiointi tarvittaessa."
Digisyrjäytymiseen on monia syitä.
Digipudokkailla ei ole välttämättä varaa hankkia laitteita. Jos ei ole rahaa
lääkkeisiin, ei sitä riitä älypuhelimeenkaan. Palveluista syrjäytyneet eivät
useinkaan osaa käyttää digilaitteita tai pelkäävät niiden käyttöä. Monet
sairaudet, vaikkapa sormien vapina ja vammat tai kielitaidon puute estävät
laitteiden käytön. Avuksi tarvitaan lainsäädännön takaamat palvelut, apu ilman
digiä eläville kuin myös vaikeuksia digin kanssa kohtaaville.
Monet tahot, kuten järjestöt ja pankit, tekevät ansiokasta työtä ihmisten
digikouluttamiseksi, ja tätä työtä kannattaa ja pitää edelleen tukea.
Parhaimmillaankaan tämä tuki ei kuitenkaan tavoita erityisesti matalimmin
koulutettuja ja kaikkein iäkkäimpiä. Näitä palveluita ei ole liioin tasaisesti kaikkialla maassa. Ne toimivat
paljolti järjestöjen tuella. Jos se tuki tyrehtyy, palvelu katoaa. Siksi
digitukipisteiden toiminnan ja rahoituksen pitää perustua lainsäädäntöön.
Vapaaehtoisvoimien palveluista ei ole liioin apua, kun vaaditaan vahvaa
tunnistautumista. Pankkitunnuksia ei saisi antaa edes läheisille. Niin
kuitenkin asioiden sujuvoittamiseksi usein tehdään.
Yksineläjien määrä kasvaa, eikä
kaikilla ole lähipiirissään ihmisiä, joita he voisivat valtuuttaa asioimaan
puolestaan. Kun lainsäädäntöä julkisena palveluna järjestettävästä digituesta
valmistellaan, olisikin syytä selvittää, voiko – ja millä edellytyksillä –
digitukipalvelussa työskentelevä henkilökunta asioida asiakkaansa puolesta.
Koko kansantalous hyötyisi, kun kaikki kansalaiset saisivat tarvitsemansa
palvelut sujuvasti. Tutkijat todistavat, että syrjimättömyys on ikääntyvän
yhteiskunnan etu.
Digipudokkuus ei ole liioin ohimenevä ongelma. Tekniikka kehittyy niin
vauhdikkaasti, että ilman apua kaikki eivät jatkossakaan selviydy.